דורית זוננשיין
אורח
|
|
« ב- : מרץ 06, 2009, 02:07:02 PM » |
|
כ"א שבט תשס"ט 15 פברואר 2009
"מים חומר לחיים"
במהלך חודש מרץ ילמדו תלמידי כיתות ז' את נושא המים במסגרת שיעורי המדעים "מים חומר לחיים", על פי תוכנית הלימודים. כפי שהחלטנו בישיבת המרכזים את נושא המים נלמד בהוראה בינתחומית. המקצועות שילמדו את נושא המים הם: גיאוגרפיה, תנ"ך, היסטוריה, אנגלית, ערבית, לשון, ספרות, אומנות ובשיעורי החינוך.
להלן הלו"ז לביצוע ההוראה הבינתחומית: בתאריכים 13.03.09 – 01.03.09 הנושא יוצג ויילמד בשיעורי המדעים בלבד. בתאריכים 25.03.09 – 15.03.09 התלמידים ילמדו את נושא המים בכל המקצועות.
ביום 26.03.09 יתקיים יום שיא בנושא המים, תחת הכותרת של: יום חיסכון במים.
בשיעורי גיאוגרפיה ילמדו התלמידים מושגי יסוד: בסיס סחיפה, קו פרשת המים, נגר עילי אקיפר, מים שפירים, מים מליחים, סכר, מאגר. הפעילויות שיתקיימו: א. הכרות עם נחלי הנגב – סימון קו פרשת מים ראשי ובסיסי הסחיפה. ב. אקופרים בנגב – השוואה. ג. העברת המים מהצפון, מהלך מוביל המים הארצי קשיים, מטרות ותוצאות. ד. התפלת מים. כתבות עיתון העוסקות בבעיית המים בישראל ובהתפלה כפתרון. ה. הצגת מגוון מקורות מים בנגב. ו. הקו השלישי – השפצ"ן. ז. ניתוח דיאגרפמות, תמונות וגרפים בנושא המים. ח. הכנת תרשימי זרימה בנושא המים (כותרת פיקנטית ומירב המושגים). בשיעורי ספרות יעסקו ביצירות הקשורות בנושא המים: סיפור קצר: ס. יזהר/ רחצה בברכה (2 שיעורים). שיר: י. מוהר/ על מעיין וים (2 שיעורים). הדגשים: תפיסת המים ביהדות, סמליות המים ותיאורי הטבע, המים וברכתם, חשיבות המים ביצירות.
בשיעורי אומנות: שיעור ראשון: השתקפויות אומנים מתולדות האומנות שציירו השתקפויות של נופים במים, נופים אורבניים ונופים בטבע. הצגת שקופיות ויצירות אומנות. בחירת נושא לציור וציור בצבעי מים (הסבר על טכניקת צבעי המים וכיצד ניתן ליצור השתקפויות באמצעות צבעים אלה). שיעור שני: "שמן ומים הילכו יחדיו"? שימוש בשמן ומים, לימוד מתוך ניסוי ותהייה, ציור על גבי לוחות עץ בצבעי שמן (גירים) וכיסוי משטחי הצבע השמנוני ע"י צבע שבסיסו מים. האם הצבעים המבוססים על מים יכסו את הצבע השמנוני? כיצד ניתן לכסותם? מדוע שמן ומים לא מתלכדים? הוספת סבון לבצע המים וצביעת צבעי השמן וכיסויים לאחר הייבוש, גירוד ע"י כלי חד כגון: מחט או שיפוד את הצבע השחיר, וציור נושא הקשור בנוף ימי. שיעור שלישי: חבצלות מים. הקרנת שקופיות, חלוקת פרודוקציות בנושא חבצלות המים, שיחה על אופי יצירתו של קלוד מונה, חיקוי האומנות היפנית, כולל הגנים והגשר מעל אגם מים. ציור ושחזור אחדים מציוריו של מונה על גבי משטחים גדולים של לוחות גבס בצבע אקרילי.
שיעורי לשון: "ניבים יוצאים מן הכלים" התלמידים ילמדו ביטויים וניבים וצירופי מילים הקשורים למים ויידרשו להכין כרטיסיות ולצייר את הביטויים. הכרטיסיות יוצגו על לוחות הכיתה והשכבה.
שיעורי ערבית: 1. למילה "מים" או "באר" יש מבנה כתיבה שונה בערבית – לימוד הכלל לגבי מילים אלה. 2. לימוד אוצר מילים של מקורות מים: נחל, נהר, ים, בריכה וכו' ומשחקים בנושא. 3. בעיית מקורות המים במדינות ערביות סביבנו.
שיעורי אנגלית: אנסין בנושא "Save water" העוסק בבעיית המחסור במים במדינת ישראל ופעילויות כמו: תפזורת, ביטויים הקשורים לחיסכון במים, כמו: -Save water. -Every drop counts!!! -Don’t waste water, we need every drop!
שיעורי תנ"ך: במסגרת סיפורי האבות התלמידים ילמדו על בעיית המים בארץ בתקופה זו ומקורות המים – תפקיד הבאר כמקום מפגש, ניבים, ביטויים ומשפטים בתנ"ך הקשורים לנושא המים, המשמעות המקראית והמשמעות היום.
שיעורי היסטוריה: מפעל המים של רוטנברג.
שיעורי חינוך: יעסקו בנושא המים. באחריות חיה מאור, בהדרכתה של רחל שרביט.
התלמידים יידרשו לבחור כל נושא המתקשר לנושא המים, יתעמקו בנושא ויכינו עבודה. דוגמאות לנושאים: 1.מוטיב המים כפי שמופיע בבולים. 2.מוטיב המים כמקור חיים. 3.בעיית המים בישראל (בתקופה מסוימת, כמו בתקופת התנ"ך וכו'). 4.מוביל המים הארצי. 5.חסכון מים. 6.מפעל המים של רוטנברג. ועוד...
בסיום ההוראה יתקיים יום מוקד בנושא המים, במהלך שעתיים.
בשיעור השלישי יתקיים חידון שכבתי בנושא המים. הכיתה הזוכה תזכה בפרס – כדורגל וכדורסל.
בברכה, יוספה אנטלר
|