דורית זוננשיין
אורח
|
|
« ב- : פברואר 03, 2013, 03:27:18 PM » |
|
מחוון למבחן לי"ב 31.1.12 יש לענות על 3 שאלות*33 נק' לשאלה. יש להוסיף 1 נק' בונוס לכל מבחן.
שאלה 1 – א. מטרות כינוס הוועידה: {שלושה סעיפים כל סעיף 5 נקודות סה"כ 15 נקודות} 1. תיאום מבחינה ארגונית ומנהלית בין כל הגופים שייקחו חלק ב"פתרון הסופי". 2. לקבוע מי יפסוק במקרים של חילוקי דעות בין הרשויות השונות שהשתתפו בביצוע "הפתרון הסופי". 3.עצם כינוס של נציגי המשרדים השונים ברייך השלישי נועד להדגיש את המקום החשוב והמרכזי שניתן ל"פתרון הסופי". סכה 15 נק לשאלה. ב. - או מה אפשר ללמוד מהטבלה שבפרוטוקול ועידת ואזה על תכנית ה"פתרון הסופי"? {3 סעיפים כל סעיף 6 נקודות סה"כ 18 נקודות לשאלה.} 1. הטבלה בפרוטוקול מונה 11 מיליון יהודים- הקיף רחב של השמדת היהודים. 2.ה"פתרון הסופי" אמור לכלול גם יהודים ממדינות לא כבושות, ששיתפו פעולה עם הנאצים כמו: רומניה, הונגריה, בולגריה. 3..ה"פתרון הסופי" אמור לכלול גם את היהודים, מהמדינות הניטרליות, שהיו מחוץ למלחמה כמו: שוויץ, שבדיה, ספרד. 4.ה"פתרון הסופי" אמור לכלול גם את יהודי צפון אפריקה, דבר זה ניתן ללמוד מהמספר הגדול של יהודי צרפת, הכולל גם יהודים באזורי השליטה הקולוניאלית, של צרפת כלומר צפון אפריקה. 5.הטוטליות של ה"פתרון הסופי", השמדת היהודים עד האחרון שבהם, הכללת 200 יהודי אלבניה. 6.כבסיס להגדרת מיהו יהודי לצורך ה"פתרון הסופי" משמשים חוקי הגזע, ובני תערובת מדרגות שונות נכללים בהגדרת "יהודי" לצורך זה.
שאלה 2 א. צעדים שנקטו הנאצים : סימון הטלאי הצהוב או סרט לבן עם מגן דוד כחול , החלת חוקי נירנברג, אישור להחזיק רק 2000 זלוטי ואריזציה, פגיעה חינוכית, שימוש בשכוח עבודה יהודי גירושם ליעד בלתי ידוע סימון החנויות , הכניסה לרחובות מסוימים נאסרה, השימוש ברכבות נאסר {2 צעדים כל צעד5 נקודות= 10 נק'] מטרה: לשבור את רוח היהודים לייאש את היהודים לנשלם כלכלית ולנצל את היהודים לעבודה {מטרה אחת 5נקודות} סכה לשאלה- 15 נק'
ב. מטרות הקמת הגטו לפי הקטע : ניצול כוח עבודה, עשיית רווח קל מעבודת היהודים, הכחדה עקיפה {2 מטרות כל אחת 6נקודות=12 נק} דרכי הפיקוח על הגטו: חומות וגדרות, משטרה גרמנית משטרה יהודית , פולנים שמרו על הגדרות, היודנראט הגיסטפו {דרך פיקוח אחת 6- נקודות סכה לשאלה- 18 נק שאלה 3 א.המדיניות הנאצית בין השנים 33-39בתחום: חקיקה: חוקי נירנברג או חוק הפקידות טרור: ליל הבדולח או שרפת ספרים תעמולה: העיתון או שלטים אסורה הכניסה ליהודים ולכלבים { 5 נקודות לכל תחום סהכ 15 נקודות} ב. עם פלישת גרמניה לברית המועצות {מבצע ברברוסה } התחילו הנאצים בביצוע ההשמדה ההמונית של היהודים מהסיבות הבאות: א. הצורך לטפל במספר רב של יהודים, שאמור להתווסף לאחר כיבוש ברית המועצות, הביא את הנאצים, להחליט על פתרון קיצוני חדש, שיבוא במקום הפתרונות הקודמים, שלא התאימו עוד. ב. הריחוק הגיאוגרפי של מזרח אירופה מהמולדת הגרמנית ויחס הבוז לעמים הסלביים הנחותים גרמו לתחושה, שאין צורך להתחשב בדעת הקהל או להיכנע לעכבות מוסריות כלשהן. ג. במסגרת ההכנות לכיבוש ברית המועצות, אורגן מערך מיוחד, שתפקידו היה לעסוק בטיהור השטחים שנכבשו מהיהודים, הוקמו יחידות של איינזצגרופן, שהתלוו ליחידות הצבא, יחידות אלה היו ממונות גם על תחילת ביצוע ההשמדה ההמונית. ד. היהודים נתפסו כיוצרי הבולשביזם, ולכן חיסול הבולשביזם חייב את חיסול היהודים. {3 סיבות* 6 נקודות לכל אחד= 18 נקודות לשאלה }
שאלה 4 א. 2 דפוסי התייחסות של האוכלוסייה המקומית אל היהודים המופיעים בקטע: 1.משתפי פעולה עם הנאצים= "התבוננה בהסתננות של הנריק אישה מהפולקסדויטשה....היא רצה מיד לתחנת הז'נדרמריה [משטרה]". המניעים לדפוס התייחסות זה: *פחד מהנאצים- הסגירו מתוך לחץ. *זכייה ביחס טוב יותר מצד הנאצים *אנטישמיות- שיתוף פעולה מרצון . 2. חסידי אומות העולם- הצלה תוך סיכון וללא קבלת תמורה "הוכיחה עצמה כבחורה אמיצה...על עצמה לא חשבה...". המניעים: *מניע דתי* *מניע הומניטארי *יחסי שכנות וידידות *מאבק בנאצים ע"י הצלה.
ניקוד: 2 דפוסי פעולה *5=10 נק' 2 ציטוטים-1 עבור כל דפוס *1 נק= 2 נק' מניעים- עבור כל דפוס צריך 3 מניעים* 1 נק' לכל מניע= 2 דפוסים*3 נק'= 6 נק' סכה לשאלה= 18 נק'. ב. דוגמא לחסיד אומות העולם : 1. אוסקר שינדלר- הציל יהודים ע"י העסקתם במפעלו. קיבל אישור להעביר 1200 יהודים שעבדו במפעלו בפולין לחבל הסודטים וכך הצילם מהשמדה. 2. אירנה סנדלר- הצילה 2500 ילדים מגטו ורשה. זכו בתואר זה מכיוון: - לא יהודים אשר הצילו יהודים בזמן המלחמה - הצילו ללא כל תמורה - ההצלה התבצעה תוך סיכון אישי לחייהם. ניקוד- הדוגמא= 6 נקודות הקריטריונים לקבלת התואר- 3 קריטריונים* 3 נק' כל אחד= 9 נק'. סכה לשאלה= 15 נקודות.
שאלה 5 א. עמדתה של ארה"ב- בסוף יוני 1945 החליט נשיא ארה"ב, הארי ס' טרומן, לשלוח לאירופה את ארל האריסון כדי לחקור את בעיית העקורים (בעיקר היהודים). בדוח הועדה שהוגש לנשיא טרומן הומלץ לדרוש מבריטניה, ששלטה בארץ ישראל, להתיר את עלייתם המיידית של 100 אלף פליטים (עקורים) יהודים. הנשיא קיבל את המלצות הועדה ממניעים הומניטריים. ממשלת בריטניה, בראשות קלמנט אטלי, לא ראתה בעין יפה את ההתערבות האמריקנית בשאלת ארץ ישראל – ודחתה את הפנייה של טרומן. עמדתה של בריטניה: שר החוץ הבריטי, ארנסט בווין, בנאום שנשא בבית הנבחרים הבריטי בנובמבר 1945, הסביר : 1. כי אין לאפשר את כניסתם של הפליטים יהודים לארץ ישראל , אלא לפי מכסה שנקבעה בספר הלבן. (1500 אישורים מידי חודש) 2. טען כי בעיית העקורים אינה בעיה של בריטניה אלא של אירופה שנוצרה כתוצאה מהמשטר הנאצי – הפתרון לבעיית היהודים -פליטי השואה ,חייב לבוא על פתרונו באירופה שבה ישתלבו היהודים מחדש. 3. ומציע את הקמת הועידה האנגלו אמריקאית שתנסה למצוא פתרון.
אינטרס בריטי- השיקול שהנחה את הבריטים לבוא לטובת הערבים היה לחזק את קשר עם מדינות ערב שהחזיקו במקורות נפט. ועידת חקירה אנגלו אמריקאית: בעקבות הצעתו של בווין הוקמה בסוף 1945 ועדת חקירה אנגלו-אמריקאית שמנתה 12 חברים (6 בריטים ו-6 אמריקאים). בסוף אפריל 1946 פרסמה הועדה את מסקנותיה: 1. להתיר ל- 100 אלף פליטים יהודים להיכנס לא"י, כדעת הנשיא טרומן; 2. הועדה המליצה לבטל את גזירות הספר הלבן השלישי. (איסור למכור קרקעות ליהודים ,איסור הכנסת יהודים אלא 1500 יהודים בכל חודש). 3. המשך המנדט עד להעברת שאלת ארץ ישראל לאו"ם. {כל עמדה 6 נקודות סהכ12 נקודות העמדה} { 6 נקודות על השיקולים שהנחו את המדינות} סכה 18 נק לשאלה ב. מה היו צעדות המוות 5 נקודות מדוע ערכו אותם? 2 סיבות כל אחת 5 נקודות סך הכל 10 נקודות} התקרבות רוסיה התקרבות בעלות הברית לנצל את היהודים שנשארו לעבודת כפיה היהודים יהיו מגן אנושי לנסיגת הגרמנים
|