דורית זוננשיין
אורח
|
|
« ב- : נובמבר 15, 2012, 12:33:53 PM » |
|
תלמידי ט2 היקרים. מקווה שאתם ובני משפחותיכם בסדר, באופן יחסי למצב... שמרו על עצמכם! כידוע לכם, המבחן אמור להיות ביום שני הקרוב – 19.11.12 ובתקווה שנחזור עד אז ללימודים. אני שולחת אליכם את החומר למבחן בספרות (בדיוק אותם נושאים שנתתי בשבוע שעבר, בכיתה) וכן ריכוז המושגים שלמדנו בכיתה מתחילת השנה. סרוויס צ'כי: תמצית הסיפור; המספר כמבוגר/ המספר כילד (המושג: ראייה רטרוספקטיבית) – לתת דוגמאות היכן המספר הוא כילד/ היכן כמבוגר; סמל: משמעות המושג, הסרוויס כסמל- מדוע מהווה סמל, מי מייחס לו משמעות חזקה יותר/ מי לא?/ מדוע?; אפיון ישיר ואפיון עקיף של דמות: מושגים (אפיון ישיר/ עקיף), כיצד מאופיינות כל אחת מהדמויות ביצירה? יש לדעת לתת דוגמאות מן היצירה. הטרמה/ רמז מטרים (פירוש המושג), כיצד בא לידי ביטוי ביצירה? שימו לב - הסיפור לא יהיה מול עינכם! דברי רקע ראשוניים: ניתוח השיר לפי רעיון כללי, המסר אותו רוצה להעביר היוצר לקוראיו. יש לדעת את פירושו של כל בית, לתת דוגמאות לפירוש (למשל, אם אתם כותבים שהדובר גדל בכפר קסום- כיצד אתם יודעים זאת?). מה הוא קונפליקט? מדוע הדובר חש קונפליקט בשירו? יש לתת הוכחות לתשובותיכם מתוך הטקסט. היכן מתבטא הקונפליקט בשיר? מושגים: שיר לירי- מה הוא, מדוע השיר הוא שיר לירי?; מהי אידיאליזציה, היכן קיימת בשיר?, פסיחה- מה משמעות המושג? היכן בא לידי ביטוי בשיר?, אנפורה- מה היא? היכן קיימת בשיר?, מדוע משתמש בה הדובר בשירו? אוקסימורון- מה משמעות המושג? היכן בא לידי ביטוי בשיר? שימו לב – מילות השיר יהיו מולכם!
הערה חשובה: אין צורך ללמוד בעל פה מושגים והסברים! עליכם להבין את היצירה, תוכנה, משמעותה, המסר שיוצר היצירה רוצה להעביר. כשתבינו ותעמיקו ביצירה, יהיה לכם קל הרבה יותר לזכור את הניתוח ואת הדוגמאות.
ריכוז המושגים: ראייה רטרוספקטיבית: המספר המבוגר "רואה", נזכר בעברו, מספר על חוויה שקרתה בילדותו. הטרמה/ רמז מטרים: רמז משמעותי וחשוב הנמצא בעלילה כאילו באקראי (=במקרה), אך למעשה מקדם את העלילה אל סופה. רק בקריאה חוזרת נותנים עליו את הדעת ומבינים משמעותו. סמל: פרט מוחשי ביצירה שיש לו גם משמעות מופשטת. משמעות הסמל היא תלוית הקשר, כלומר הפרט המוחשי יכול להיות בעל משמעויות שונות ובהקשרים שונים. אירוניה: פער בין משמעות גלויה של הכתוב לבין משמעותו הסמויה. אפיון ישיר: הגדרה מפורשת של דמות או תכונותיה בסיפור. אפיון עקיף: תופעות ופרטים על דמות המאפשרים לנו להסיק מסקנות באשר לאופייה. לדוגמא: שם דמות, התנהגותה, מעשיה, סגנון דיבורה, חלום שחלמה, תיאורי נוף, דמות מנוגדת. שיר לירי: שיר אישי המבטא את רגשותיו של המשורר וכתוב בדרך כלל בגוף ראשון. שיר לירי מבטא רגשות אוניברסאליים וכך הרגש האישי, הפרטי של המשורר, הופך לכלל אנושי. (הרגש הוא נכון למשורר ויכול להיות רלוונטי גם לאנשים שונים). אידיאליזיציה: העצמת תיאורים מחיי היום יום לכדי תחושת אגדה, תחושת קסם. פסיחה: "גלישה" משורה לשורה באמצע משפט. כאשר משפט בשיר "נקטע" באמצע, ללא שימוש באמצעי פיסוק וחציו השני של המשפט יורד שורה למשפט נוסף. אנפורה: קריאה כפולה בפתיחת בית בשיר שיש בה להדגיש דבר- מה. למשל ב"דברי רקע...": פתיחת בתי השיר במילים "אמי, אמי... אמי, אמי... אבי, אבי... אני, אני". אוקסימורון: ביטוי שיש בו סתירה. למשל: "שתיקה רועמת".
אני כאן, עבורכם בכל עת. לכולכם יש את מספר הטלפון שלי, אני זמינה כל הזמן (וכפי שאתם יודעים, גם אם לא- אני תמיד חוזרת...). לכולכם יש את כתובת המייל שלי. אני זמינה במשו"ב – עדיף לשלוח אליי הודעה באמצעי זה. שמרו על עצמכם! אוהבת, ליאת
|