פורום מקיף עומר
נובמבר 22, 2024, 10:26:14 AM *
ברוך הבא, אורח. בבקשה התחבר או הירשם.

בצע כניסה עם שם משתמש, סיסמא ואורך חיבור
חדשות: רישום לפורום. על מנת לקחת חלק בפעילות בפורום, עליכם להירשם.
חלק מהתכנים או השירותים באתר עשויים להיות מוגבלים לצפייה או השתתפות.פתרון זום לבתי הספר - למשרד החינוך יש זום חינם לכל המורים ללא הגבלה.
http://forum.makif-omer.co.il/forum/index.php/topic,3765.0.html
 
   בית   עזרה חיפוש התחברות הרשמה  
עמודים: [1]   למטה
  הדפסה  
כתב נושא: דברים לפורים - יעקב אכר  (נקרא 1186 פעמים)
0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.
דורית זוננשיין
אורח
« ב- : מרץ 07, 2009, 08:44:26 PM »

דברים לפורים

"משנכנס אדר מרבין בשמחה".

נשאלת השאלה למה "ב-שמחה"?, מדוע לא נכתב "מרבין שמחה"?
התשובה היא היות ואותיות "בשמחה" הם אותיות "מחשבה".
אם ככה למה לא אומרים "משנכנס אדר מרבין מחשבה?"
היות, שכדי להגיע לשלמות האמיתית במחשבה, חייבים שמחה!!
נייחד רגע אחד למחשבה על הסיפור של מגילת אסתר
ומתוך מחשבה נגיע לשמחה.
אחת משאלות המפתח להבנת מגילת אסתר היא מה קרה לאחשורוש במשתה היין השני
שברגע אחד כעס  מאד על המן.
האם אחשורוש לא ידע שהולכים להשמיד את עם ישראל?
הרי הוא עצמו חתם על הצו להשמיד.
אנו קוראים בפרק א' במגילת אסתר,
" גם ושתי המלכה עשתה משתה נשים בית המלכות אשר למלך אחשורוש,
ביום השביעי כטוב לב המלך ביין אמר למהומן בזתא חרבונא בגתא ואבגתא זתר
וכרכס שבעת הסריסים המשרתים את פני המלך אחשורוש להביא את ושתי המלכה לפני המלך
בכתר מלכות להראות העמים והשרים את יופייה כי טובת מראה היא ותמאן המלכה ושתי לבוא בדבר המלך
אשר ביד הסריסים ויקצוף המלך מאד וחמתו בערה בו" חז"ל אומרים שאחשורוש לא היה כלל מלך,
אלא ושתי הייתה המלכה בתלמוד הבבלי מסכת מגילה דף י עמוד ב מובא שושתי הייתה בת ביתו של נבוכדנצר
מלך בבל ששרף את בית המקדש.לושתי היה ייחוס של בית מלכות.
אחשורוש היה בסך הכול שומר הסוסים, של המלך כורש ובאמצעות מרד תפס את השלטון ולכן הקדימו כאן
את המילה המלכה לפני המילה ושתי , לומר היא המלכה.
אחשורוש נשא לאישה את ושתי כדי לקבל לגיטימציה למלכותו.
"ויאמר ממוכן לפני המלך והשרים. לא על המלך לבדו עוותה ושתי המלכה כי על כל השרים
ועל כל העמים אשר בכל מדינות המלך אחשורוש כי יצא דבר המלכה על כל הנשים להבזות
בעליהן בעיניהן באמרם המלך אחשורוש אמר להביא את ושתי המלכה לפניו ולא באה והיום הזה
תאמרנה שרות פרס ומדי אשר שמעו את דבר המלכה לכל שרי המלך וכדי בזיון וקצף".
ואמרו חז"ל שם דף יב עמוד ב
ממוכן זה המן. ולמה נקרא שמו ממוכן - שמוכן לפורענות.
אסתר פרק ב
" אחר הדברים האלה כשך חמת המלך אחשורוש זכר את ושתי ואת אשר עשתה ואת אשר נגזר עליה".
ניתן לומר שבמות ושתי מת גם ה"יחוס" של אחשורוש והוא למעשה לא היה מלך מצד עצמו ולכן חסרונה
של ושתי היה חיסרון בלגיטימציה של המלכות שלו.עצה זו של הריגת ושתי באה מהמן.

אסתר הייתה נכדה של שאול המלך כמו שנאמר בדברי הימים א פרק ח פסוק לג
ונר הוליד את קיש וקיש הוליד את שאול (מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש היה דודה.)
אם כן הייתה בת מלכים ולכן מבחינתו של אחשורוש היא הכלה האידיאלית בת מלכים
אשר תחזיר לו את הייחוס המלכותי . מרדכי ידע שאם יגלה מי היא אסתר הרי
שבטוח ייקחו אותה ולכן צווה בפרק ב פסוק כ
"אין אסתר מגדת מולדתה ואת עמה כאשר צווה עליה מרדכי".
נשים לב שבמשך הפרקים הבאים אסתר לא מכונה המלכה אלא רק בינה לבין מרדכי,
וזאת משום שהיא לא התגלתה עדיין כמלכה רק לאחר הגזירה של המן שלח מרדכי לאסתר להגיד לה
ולצוות עליה לבוא אל המלך להתחנן לו ולבקש מלפניו על עמה וממשיך מרדכי ואומר :
"אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים כי אם החרש תחרישי בעת הזאת רוח
והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות"
הגיע זמנך להתגלות כמלכה.
"ויהי ביום השלישי ותלבש אסתר מלכות ותעמד בחצר בית המלך הפנימית נכח בית המלך
והמלך יושב על כסא מלכותו בבית המלכות נכח פתח הבית" במדרש בראשית רבה
פרשה נו ד"ה א "ותלבש אסתר מלכות"- לבשה מלכות בית אביה.
ואז בפעם הראשונה בפרק ה פסוק ב רואה אחשורוש מלכה ולא סתם אסתר :
" ויהי כראות המלך את אסתר המלכה עמדת בחצר נשאה חן בעיניו ויושט המלך לאסתר את
שרביט הזהב אשר בידו ותקרב אסתר ותיגע בראש השרביט: ויאמר לה המלך מה לך אסתר המלכה
ומה בקשתך עד חצי המלכות וינתן לך".
כאשר אחשורוש אומר לאסתר "מה שאלתך וינתן לך ומה בקשתך עד חצי המלכות ותעש"
אסתר אומרת – "שאלתי ובקשתי:אם מצאתי חן בעיני המלך ואם על המלך טוב לתת את שאלתי
ולעשות את בקשתי יבוא המלך והמן אל המשתה אשר אעשה להם ומחר אעשה כדבר המלך".
"בלילה ההוא נדדה שנת המלך " בתלמוד בבלי מסכת מגילה דף טו עמוד ב'
אמר רבא: המלך מוטרד מה פתאום אסתר מזמינה את המן שמא הוא בא למרוד בי?
שמא יש בינם משהו?
ובמשתה השני כאשר שאל אחשורוש את אסתר מה היא רוצה התגלתה אסתר
וסיפרה מי היא ושהיא בת מלכים,
לאור הדברים הללו הרי שהנישואין בין אחשורוש לאסתר מבחינתו של המלך מוצלחים
ביותר שהרי אסתר מחזירה לו את הייחוס שהיה לו מושתי וכעת הוא מלך לגיטימי
ואז הצטיירה לפניו התמונה הבאה :
* ממוכן הוא המן גרם למות ושתי -דהיינו להוריד מהמלך את הייחוס המלכותי.
* כעת המן רוצה להשמיד את היהודים כי המן רוצה להינשא עם אסתר ויודע שהיהודים לא                           
  יתנו לו כי העם היהודי מצווה להשמיד את זרע עמלק
* אסתר המלכה היא האפשרות של אחשורוש למלוך ולכן המן מנסה למצוא חן     
   בעיניה.
* המן מתכנן לנשל את המלך מהמלוכה ולמלוך בעצמו.
 כל עוד והמלך לא ידע מי היא אסתר הוא לא יכול היה לעשות את החשבון הזה ולהשלים את
ה"פזל" ורק לאחר שהמלכה התגלתה הושלמה התמונה בעיני המלך.
 יתכן שהמן בכלל לא חשב כך אך המלך קם בחמתו מהמשתה וכעס מאד.
" והמלך קם בחמתו ממשתה היין אל גינת הביתן והמן עמד לבקש על נפשו מאסתר המלכה כי
ראה כי כלתה אליו הרעה מאת המלך והמן נפל על המטה, - ויאמר המלך הגם לכבוש את המלכה עמי בבית."
כעת נבין את הכעס הנורא שהיה למלך בראותו זאת.
ומרדכי הידיד האמיתי של המלך עלה לגדולה.
שנזכה לשמחה שלמה בפורים וגם לאחריו.
מחובר
עמודים: [1]   למעלה
  הדפסה  
 
קפוץ ל:  

מופעל ע מופעל ע Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 תקין! CSS תקין!
Omar html Site linux server Omar Old Site linux server omer facebook