דורית זוננשיין
אורח
|
|
« ב- : ינואר 04, 2009, 12:32:43 PM » |
|
לכלל המורים שלום,
אנחנו עוברים תקופה לא פשוטה ואנו מקוות שאתם וילדיכם מרגישים בטוב, לאור המצב הביטחוני הנוכחי. כל אחד מאיתנו חווה את הימים האלה באופן אחר ומכאן שהתגובות של כל אחד הן שונות.
ישנן תגובות התערבות אפשריות שמקלות על תחושת הלחץ, כגון להיות ביחד וליזום שיחות עם הילדים על תחושותיהם, לנסות לשמור על שגרה, במידת האפשר, להיות סבלני להתנהגויות חריגות (חוסר תיאבון, אי שקט, קשיי ריכוז). חשוב להפעיל את הילדים כדי לתת להם הרגשה של שליטה, יוזמה ומסוגלות.
בהמשך לבקשתה של זיוה מהמחנכים ליצור קשר עם תלמידי הכיתה ולאור העובדה שהילדים לא נמצאים במסגרת לימודית כבר מספר ימים – חשוב להיות בקשר אישי עם כל תלמידי הכיתה, לגלות התעניינות ואכפתיות במה שהוא חווה. במידה ואתם מרגישים שהילד מגלה סימנים שמדאיגים אתכם, יש לעדכן אותנו לגבי מצבו או להפנות אותו אלינו ישירות.
בתקווה לימים רגועים ושקטים יותר וחזרה של כל חיילינו הביתה בשלום,
נ.ב. מצ"ב שני מסמכים:
1. דף הנחיות למורה לאחר אירוע משברי בביה"ס (נמצא גם בתאי המחנכים)
2. דף עם רשימת אתרי אינטרנט.
דף הנחיות למורה לאחר אירוע משברי בבית הספר נהלי שיחה בכיתה: 1. חשוב לקיים בכיתה שיחה קצרה על מה שאירע, לתת מידע והסבר על מה שהתרחש, לא להיסחף לתיאורים דרמתיים, ולהתייחס לשאלות התלמידים. 2. במצבי משבר נפוצות שמועות, וכדי למנוען יש להיצמד למידע מדויק. 3. יש לתת לגיטימציה לתגובות חרדה של התלמידים (בכי, בלבול, צחוק, האשמות, כעס, פאניקה) ולהעביר את המסר שתגובות אלו טבעיות ומתאימות למצב המיוחד. 4. חשוב לתת תחושת תמיכה וקבלה, תוך הדגשת רעיונות למתן עזרה. חשוב לשדר אכפתיות לגבי מה שעובר על הילדים. 5. יש לאפשר ביטוי של חוויות אישיות של התלמידים (גם אם הן לא קשורות ישירות לאירוע). 6. חשוב להדגיש שהאירוע חריג ויוצא דופן ולדבר על אמצעי זהירות שיש לנקוט כנגד אירוע מסוג זה. 7. לאחר השיחה ניתן להציע לתלמידים פעילויות יצירתיות, כמו: כתיבה, ציור בהתאם לגיל לצורכי התלמידים. 8. יש לאפשר מעורבות ביצוע תפקידים למירב התלמידים (פעילות מחסנת), כגון עזרה למורה במשימות לימודיות (ספירת תלמידים, שהייה עם תלמיד שקשה לו וכד').
הנחיות כלליות: 1. חשוב לבדוק נוכחות תלמידים, לדווח למזכירות מי נעדר ומדוע. חשוב להיות בקשר עם התלמידים הנעדרים. 2. אוכלוסיות שיש לשים לב אליהם במיוחד: א. נפגעים ישירים. ב. אוכלוסייה בסיכון שקשורה לאירוע (התנסות באובדן, קרבה משפחתית או גיאוגרפית). 3. יש לשים לב לתלמידים השקטים, המופנמים, אלו שאינן משתפים פעולה ולתלמידים המגלים שינוי דרסטי בהתנהגותם. חשוב לשוחח איתם ולתת ביטוי לרגשותיהם. במידת הצורך יש להפנותם ליועצת/פסיכולוגית ביה"ס. 4. חשוב להיות מעודכן בהנחיות מנהלת ביה"ס במשך היום. 5. יש לשמור, במידת האפשר, על מסגרת יום לימודים תקין במגמה לחזרה לשגרה.
בכל שאלה ניתן לפנות אלינו – היועצות
|