דורית זוננשיין
אורח
|
|
« ב- : אוגוסט 21, 2008, 10:03:44 PM » |
|
תלמידים שימו לב: בתי הספר מקשיחים החוקים בניסיון להתמודד עם תופעות האלימות, יאמצו בתי הספר בדרום סרגל נהלים קשוח: קימה למורה, הנפת הדגל ועונשים מוגדרים מראש אפרת זמר | 21/8/2008 7:46
בתי ספר רבים הפכו בשנים האחרונות לזירת קרב בין התלמידים, המורים וההורים. במחוז דרום של משרד החינוך מצאו דרך להילחם בתופעה. השיטה: חזרה למסורות העבר, ביניהן חיוב התלמידים לפנות למחנכים בתוארם הרשמי, קימה בעת כניסת מורים לכיתה ועריכת טקס הנפת הדגל ושירת ההמנון. התקנון החדש ייכנס לתוקפו בעוד כעשרה ימים, עם פתיחת שנת הלימודים. מדובר בתקנון חדש שגובש במחוז הדרום, ושמגדיר את נהלי ההתנהגות בבתי הספר. לא מדובר רק בקיום כללי טקסים בנוסח העבר, אלא גם בהגדרת מעשי הפרת סדר ופירוט אמצעי ענישה. בתקנון מתוארים מצבים שונים שעלולים להתעורר בין כתלי בית הספר, וקביעה של הצעדים לטיפול. כך למשל אלימות פיזית, אלימות מילולית, ונדליזם, עישון, אלכוהול וצילום בסלולרי.
ההנחיות שאינן קשורות להפרת משמעת אלא בהנהגת אווירה מכובדת בבתי הספר, כוללות עמידת התלמידים בעת כניסת המורה לכיתה ופנייה לאנשי צוות ההוראה בתואר שלהם, כלומר "המורה" או "המנהל" ולא בשמם.
בנוסף, בתי הספר יגדירו "תלבושת הולמת". כמו כן, לפחות פעם בחודש יתקיים טקס בית ספרי במהלכו יונף דגל המדינה ויושר ההמנון הלאומי. צוות בית הספר ינצל את הטקס למתן חיזוקים חיוביים לתלמידים שבלטו בהתנהגות טובה.
"זאת זכות לגדול בגבולות" התקנון ייכנס לתוקפו החל משנת הלימודים הקרובה, ויכלול את כל מוסדות הלימוד: החל מגני הילדים וכלה בתיכונים. ההנחיות יחייבו את כל בתי הספר במחוז דרום, מאילת ועד אשדוד, וצפויות להתרחב בהמשך לנוהל כלל ארצי. לצורך גיבוש התקנון חברו יחד גורמי המקצוע של המחוז, נציגי בתי ספר, נציגי המשטרה, נציגי הורים ואפילו נציגי תלמידים.
במשרד החינוך אומרים כי החשיבות של התקנון המקיף היא בתהליך השיתופי בו הוא נוצר על ידי המחוז, המשטרה וההורים. "בנינו למעשה קוד התנהגותי אחיד, במקביל לתהליך חינוכי כולל של פיתוח אחריות חברתית אצל כל תלמיד", מסבירה עמירה חיים, מנהלת מחוז דרום במשרד החינוך. "זוהי מסגרת שלמה שכוללת גם את הענישה, אבל גם את הטיפול. גם אם יש מעשה לא נכון מצד תלמיד, אז התהליך החינוכי יביא להבראה", הוסיפה חיים. "צריך לזכור שזאת זכות לגדול בגבולות וזאת החובה שלנו לקבוע את הגבולות האלו. "לצד הישגים לימודיים, היעד המרכזי שלנו הוא התשתית הערכית. מסגרת וכבוד לכל באי הבית היא לטובת הילדים. אי אפשר בלי כבוד למבוגר וכבוד הדדי אחד לשני". כמו כן ציינה חיים כי התקנון פתוח לשינויים ותוספות בהתאם לנעשה בשטח.[/color][/size][/size]
|