כותרת: תוכנית הלימודים באזרחות לתלמידי שכבה י"ב תגובה על ידי: מקיף עומר על נובמבר 27, 2013, 01:31:10 PM לכבוד הורי תלמידי שכבה י"ב
הנדון: תוכנית הלימודים באזרחות בשנים האחרונות שקד משרד החינוך על מבנה בחינות הבגרות ותהליך הלמידה ויצא עם "האופק הפדגוגי". תוכנית זו באה להרחיב את מיומנויות החשיבה שנדרשים אליהם התלמידים בבחינות הבגרות. בהתאם לכך, הורחבה תוכנית הלימודים באזרחות לשתי יחידות לימוד חובה תוך דגש על מיומנויות חשיבה. תוכנית לימודים זו כוללת בחינת בגרות בהיקף של שתי יחידות לימוד והגשת מטלת ביצוע. הציון הסופי באזרחות בתעודת הבגרות מורכב מ – 20% מטלת ביצוע ו – 80% בחינת הבגרות. תלמיד שלא יגיש את מטלת הביצוע, לא יוכל להיבחן בבחינת הבגרות באזרחות וזכאותו לתעודת בגרות תפגע. מהי מטלת הביצוע? מטרתה של מטלת הביצוע היא להרחיב ולטפח את ההשתתפות האזרחית של תלמיד התיכון כבוגר במדינה יהודית ודמוקרטית ולקשור בין התיאוריה למעשה, תוך שימוש במושגים אזרחיים שנלמדו בבית הספר ויישומם במרחב הציבורי. אנו רואים חשיבות רבה בתהליך העבודה על מטלת הביצוע ותרומה משמעותית בחינוכם של התלמידים לאזרחות פעילה ומעורבת בקהילה ובמדינה. במטלת הביצוע התלמידים נדרשים לחלץ בעיה אזרחית מתוך סיפור מסגרת הנתון בכיתה מראש או מנושא שיקבלו עליו אישור מהמורה המלמד. חקירת הבעיה ובספרות המקצועית ובמישור המעשי ולמצוא פתרון הולם בצורה של חוק, תקנה, פניה לתקשורת, סרטון, הפגנה וכד'. לרוב נתמקד בבעיות אזרחיות ברמה העירונית המקומית אם כי ניתן לעסוק בסוגיות מקבילות ברמה הארצית. העבודה מתבצעת בקבוצות עבודה עד 5 תלמידים. התלמידים יקבלו לוח זמנים המפרט את המשימה ותאריך היעד להגשה. לשם הצלחת התהליך התלמידים נדרשים לעמוד בלוח זמנים, במידה ולא יעמוד בלו"ז יפגע ציונו. תלמיד שלא יופיע לפגישות ההנחיה בשל סיבה לא מוצדקת, יגרע ציונו הסופי, דבר שעלול, כאמור, לפגוע גם בציון ההגשה לבחינת הבגרות. נודה לכם על שיתוף הפעולה ועידוד התלמידים במילוי המשימות ועמידה הלוח הזמנים. ביה"ס וצוות המורים לאזרחות נערך על מנת לתת מענה לימודי הולם ללימודי האזרחות. התלמידים יקבלו את ההנחיה המקצועית והליווי הראוי לאורך כל תהליך העבודה. במקרה של הבהרות נוספות הנכם מוזמנים לפנות לצוות אזרחות. מעברו השני של הדף מופיעה תוכנית העבודה ומועדים לביצוע. אנו מאחלות לתלמידים למידה מהנה ומוצלחת. העתק – זיוה דרורי דבורי אסף – רכזת אזרחות מנהלת ביה"ס וצוות המורות אזרחות לו"ז מטלת הביצוע לתלמידים בהתאם לחוברת שמפורסמת באתר ביה"ס ולהנחיות הניתנות בכיתות. 1). הצגת הנושא בכיתות - 20.12.13 – 5.12.13 2). הנחיית יומן אישי / קבוצתי + סקירה ספרותית - 1.1.14 – 22.12.13 3). הגשת מקורות + גזרת הבעיה - 12.1.14 4). פגישה עם הקבוצות משוב למקורות ולגזרת הבעיה - 26.1.14 – 12.1.14 5). הנחיית סקירה ספרותית - 27.1.14 – 3.1.14 6). הגשת סקירה ספרותית + יומן - 17.1.14 7). משובים לסקירה ספרותית - 4.2.14 – 18.1.14 8). הנחיית כלי מחקר - 11.2.14 – 4.2.14 9). הגשת כלי מחקר - 18.2.14 10). משוב לכלי המחקר - 25.2.14 – 18.2.14 11). הגשת העבודה – כולל הפרקים + איסוף נתונים, פתרון, תוצר - 8.4.14 עבודה נעימה תוך שיתוף פעולה מלא עם הצוות לאזרחות |