פורום מקיף עומר

תלמידים והורים => שכבה י' - רוית נעים אהרון => נושא נשלח על ידי: דורית זוננשיין על דצמבר 29, 2010, 10:00:38 AM



כותרת: מחוון של הבחינה בהיסטוריה שהיתה לשכבה י' ביום שני ה27.12
תגובה על ידי: דורית זוננשיין על דצמבר 29, 2010, 10:00:38 AM
מחוון – היסטוריה א'                                                                                       ‏דצמבר 10


פרק ראשון – שאלות מקור. [ יש לענות על שאלה אחת מתוך 2]

1.   א. הצג את שלושת ההישגים של הקונגרס הציוני הראשון, על פי דברי הרצל בקטע 

תשובה: שלושת ההישגים של הקונגרס הראשון:
*הפצת מהותה יעדיה וכוונותיה של התנועה הציונית
*הקונגרס מתקיים באופן גלוי רשמי
*ליכוד ואיחוד היהודים
ניקוד: 3 הישגים * 4 נק כל אחד+ 1 נק על ציטוט= 13 נק סכה.
ב.   הצג את תכנית באזל {מטרה ואמצעים } והסבר במה היא מבטאת את השקפתו הציונית של
הרצל.
תשובה:
מטרת תוכנית באזל:  6 נק
הציונות שואפת להקים בית מולדת בארץ ישראל ......ע"פ משפט
הכלל.
האמצעים: 3 אמצעים * 2 נק כל אחד= 6 נק סכה
*פיתוח מתוכנן של א"י על ידי יישובה ביהודים עובדי אדמה
*ארגון היהדות וליכודה במפעלים יעילים מקומיים וכלכליים
*הגברת הרגש הלאומי
*פיתוח פעולות הכנה להשגת הצארטר
הסבר במה התוכנית מבטאת את השקפתו של הרצל:  6 נק .
התנועה הלאומית צריכה לפעול בגלוי ולהשיג תמיכה בינלאומית
פנייה לממשלות לקבלת צארטר טיפוח הרגש הציוני תכנון ועלייה.
ניקוד: 18 נק לשאלה- ראה פירוט לעיל.

2.   א. הסבר ע"פ הקטע איזו תועלת תצמח לאימפריה העותמאנית ואיזו למדינות אירופה מיישוב היהודים בשטח האימפריה העותמאנית.
תשובה: התועלת שתצמח לאימפריה העותמאנית:
*סיוע לפיתוח האזור וחיזוק כלכלת האימפריה.
* התשלום הכספי של היהודים יסייע בסילוק החובות של טורקיה.
התועלת שתצמח למדינות אירופה:
*יציאת היהודים תוביל לשקט חברתי, כלכלי, פוליטי, ותצמצם את האנטישמיות.
* קידום האינטרסים של המדינה התומכת באזור.
*כניסת יהודים לא"י תשמש מגן לנוצרים באזור
*היהודים שיגיעו מגרמניה יפיצו את התרבות הגרמנית במזה"ת.
ניקוד:
2 רווחים לעותמאנים= 3נק כ"א+ 3 רווחים לאירופה *3 נק כ"א+ 1 נק לציטוט =16   נק סכה.

ב. מה רצה הרצל להשיג באמצעות פנייה לסולטן התורכי ולשליטים האחרים באירופה ובמה פניות אלה מבטאות את השקפתו המדינית. [15 נק]
תשובה: הדבר שרצה הרצל להשיג: צ'רטר- זיכיון- הרשאה חוקית להתיישבות יהודים בא"י.
           הביטוי להשקפתו: פעילות גלויה, התיישבות לאחר השגת צרטר, פעילות דיפלומטית ושכנוע                    הנוגעים בדבר כי יצאו נשכרים מכך.
ניקוד: הדבר שרצה להשיג- 5 נק+ 2 ביטויים * 5 נק כל אחד= 15 נק סכה.



פרק שני- יש לענות על 3 שאלות מתוך 4.

3. . התנועות הלאומיות באירופה.

א.   הצג שלושה גורמים לצמיחה של תנועות לאומיות באירופה במהלך המאה ה- 19.
והסבר במה סייע אחד מהגורמים שהצגת להתפתחות תנועות לאומיות אלה.
תשובה:
שלושה גורמים לצמיחת התנועה הלאומית: יש לפרט על הגורם עצמו- מהו.
 ההשכלה ,הרומנטיקה, המהפכה הצרפתית, כיבושי נפוליאון, המהפכה התעשייתית ,התפתחות הטכנולוגיה
הסבר כיצד סייע גורם אחד להתהוות הלאומיות:
נפוליאון: הפצת רעיונות המהפכה הצרפתית
כיבושי נפוליאון: התעוררות הרגש הלאומי בקרב העמים הנכבשים אשר דרשו חירות לאומית.
הטכנולוגיה: התפתחות התחבורה גרמה להעברה מהירה של רעיונות הלאומיות
רומנטיקה: אפשרה להתפתחות הזהות הלאומית והגברת הרגש הלאומי
השכלה וחילון: רעיונות שערערו את הסדר הישן של הכנסייה וחיזקו את השינוי.

ניקוד: 3 גורמים* 3 נק כל אחד+ השפעה של גורם אחד 4 נק= 13 נק.

ב.   בחר בתנועה לאומית אחת שלמדת.
הסבר את מטרת המאבק הלאומי של תנועה זו, תאר את השלבים העיקריים במאבק, והצג
שני קשיים שהתעוררו במהלכו. 

תשובה:
תנועה לאומית אחת- מטרה , שלבים, קשיים
יוון:
מטרה: שחרור לאומי של העם היווני משלטון העותמאנים.
שלבים עיקריים: סוחרים יצאו מגבולות יוון והחלו להתארגן כקבוצה לאומית לקראת מרד עתידי לשחרור. סופרים ומשוררים הקימו אגודות לאומיות שטיפחו את המורשת והשפה היוונית. יציאה למרד וקבלת תמיכה ממדינות אירופה לאחר מכן – מתנדבים הגיעו והצטרפו למאבק. לחץ דעת קהל הובילה לחתימת הסכם עצמאות על אזורים מסוימים ביוון.
קשיים - המורדים היוונים לבדם לחמו לבד כנגד האימפריה , הצבא העותמאני היה מאורגן ומצויד.
גרמניה:
מטרה: איחוד המדינות והנסיכויות הגרמניות
שלבים: בשנת 1848 – אביב העמים נעשה ניסיון לאיחוד אך נכשל. כעבור שנתיים ניסה המלך ליצור איחוד אך גם צעד זה נכשל בעקבות התנגדותה של אוסטריה. בשנת 1862 מונה ביסמרק לקנצלר פרוסיה אשר החל באיחוד ללא אוסטריה- איחד את מדינות הצפון וקיבל את תמיכת צרפת לצאת למלחמה כנגד אוסטריה על מנת לאחדה. ביסמרק צרף את מדינות המרכז ולאחר מכן גם את מדינות הדרום ואת אוסטריה בדם וברזל. בשלב זה נפוליון התנגד לגרמניה החזקה והמאוחדת ולכן ביסמרק הכריז מלחמה על צרפת וכבש שטחים ממנה. בשנת 1871 הוכתר לקיסר גרמניה המאוחדת שנקראה ה"רייך השני".
קשיים: התנגדות אוסטריה
           ריבוי נסיכויות ומדינות שלא תמכו באיחוד
           התנגדות נפוליון להמשך תהליך האיחוד.

ניקוד:  - מטרה = 2  נק + שלבים =4 נק+ 2 קשיים *  2נק כ"א = 10 נק סכה






4.א.  הסבר כיצד השפיעה ההתעוררות הלאומית באירופה על צמיחתה של התנועה הציונית.
תשובה: במאה ה19 החלו קבוצות להתגבש סביב נושא הלאומיות ולדרוש לעצמם ריבונות בטריטוריה.
ההשפעה על היהודים:
•   היהודים ראו זאת כמודל לחיקוי- חיקוי התנועות הלאומיות.
•   מודל ללמידה ולהשוואה.
•   גיבוש הזהות הלאומית היהודית
ניקוד:  2 רכיבים* 4 נק כל אחד= 8 נק.

ב. ציין 2 צורות התיישבות חדשות שהוקמו בא"י עד מלחה"ע ה1 והצג את המאפיינים של שתי צורות התיישבות אלו.

תשובה:

צורות התיישבות:
מושבה:   *בעלות פרטית על הקרקע
             *ענף חקלאי אחד
             *העסקת עובדים זרים כללים לעזרה הדדית.
             * קרקע נקנתה במשותף
      הקבוצה: *עבודה משותפת
                   *משק מעורב
                   * כיבוש העבודה , עבדה עברית, אין עבודה שכירה
                   *קרקע לאומית
                  *שיתוף ברכוש.

ניקוד:  ציון 2 התיישבויות =3 נק לכל + 2 מאפיינים לכל צורת התיישבות [סכה 4 מאפיינים] *3 נק לכל מאפיין=  13 נק סכה.

5. המשא ומתן של הרצל.
א.  הסבר מדוע ניהל הרצל משא ומתן עם גרמניה, הצג איזו תועלת תצמח לגרמניה מיישוב היהודים בא"י.

תשובה-
הסיבה: הקשרים וההשפעה שהייתה לגרמניה  על האימפריה העותמאנית.
התועלת: עזיבת היהודים- פתרון בעיית לבעיית האנטישמיות בגרמניה, הפצת התרבות הגרמנית במזה"ת, חיזוק ההשפעה הגרמנית באזור.

ניקוד:  סיבה- 3 נק+ 2 תועלות* 5 נק כל אחת= 13 נק סכה.

ב. ציין והסבר 2 שיקולים בעד הצעת אוגנדה ושניים נגד.

תשובה: שני שיקולים בעד אוגנדה-       
1. פעולה "לשעת חרום" - להציל את היהודים מהרדיפות והפוגרומים
 2. אוגנדה היא בבחינת "מקלט לילה" , פתרון זמני ליהודים הנתונים בסכנה 
3.   הכשרה וניסיון בהקמת מדינה
שני שיקולים נגד:
1.   אין ציונות ללא ציון
2.   הפתרון הזמני יהפוך לקבוע ויעלה הרבה כסף
3.   היהודים יתרגלו ויתקשו לעזוב לכשיתקבל הצרטר
ניקוד:  2 נימוקים בעד+ 2 נימוקים נגד* 2.5 נק' כל אחד= 10 נק סכה


6. פעילות ציונית באירופה ובארץ ישראל
א. הצג את  הפעילות הציונית שיזמה התנועה הציונית במסגרת "עבודת ההווה" בשני תחומים והסבר מדוע החליטה התנועה הציונית על פעילות זו.

תשובה:
תחומי הפעילות של התנועה הציונית במסגרת "עבודת ההווה" [ צריך רק 2] –
•   חינוך ותרבות- חדרים מתוקנים, תנועות נוער ,ספרות
•   כלכלה- עזרה לנזקקים, קופות צדקה, חלוקת מזון בעיקר בחגים
•   פוליטיקה ומשפט- ייצוג היהודים והגנה משפטית
•   עיתונות
ההסבר לפעילות :
•   התקדמות איטית מאז קונגרס אוגנדה ומותו של הרצל- התנועה לא מתקדמת.
•   ארגונים מתחרים כמו ה"בונד" שעזר ליהודים במקומותיהם.
•   לחזק את מצב היהודים בגולה בהווה
•   חיזוק הציונות שלא תישכח.
ניקוד: 2 תחומי פעילות* 4 נק כ"א+ 2 הסברים* 3 נק כ"א= 14 נק סכה.

ב. הסבר את הסיבות לעליית יהודים לא"י עד מלחמת העולם הראשונה.
תשובה:
הסיבות לעלייה עד מלחה"ע ה1 הן:
•   הפרעות ביהודי רוסיה  ב1881-1882 ובנוסף הפרעות ב1903 [קישינייב]
•   מותו של הרצל
•   בעלי הון שחיפשו פתרון למצוקה הכלכלית.
•   מניעים דתיים וכמיהה לציון
•   מניעים אידיאולוגים-  כיבוש העבודה והשמירה.

ניקוד- 3 סיבות * 3 נק כל אחד= 9 נק סכה.


Omar html Site linux server Omar Old Site linux server omer facebook